|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


JIKA INGIN TIDUR NYENYAK

Assalamualaikum wbt,
Sebenarnya Cik Wanda pun seseorang yang sukar tidur. Kekadang dua hari taktidur. Jadi, seseiapa ada masaalah macam Cik Wanda. Bacalah tips ini.



Hindari kafein, kerana kesan kafein pada tubuh akan hilang selepas 9-12. Pilih minuman yang merilexkan, seperti teh hijau atau chamomile.

  • Pastikan kamu sudah selesai melakuka sebarang aktiviti seperti senaman, atau yoga. Aktiviti kecemasan ini akan meningkatkan kadar adrenalin yang akan menyegarkan otak, sehingga kamu sukar untuk melelapkan mata.
  • Lupakan semua pekerjaan dan rehatkan tubuh dan minda kamu. Lakukan apa saja aktiviti bersifat santai. Jika kamu terasa benar-benar mengantuk, berdiap sedialah untuk baring dan terus lena.

.Senaman Sebelum tidur.
Lakukan senaman ringan selama 20 hingga 30 minit sehari. Senaman ringan akan membantu kamu mudah tidur. Cuba lakukan sekitar 5 hingga 6 jam sebelum kamu tidur.

.Hindari kafien dan rokok!.
Hindari minuman seperti kopi, coklat, minuman ringan dan ubat diet, kerana minuman ini buat kamu terjaga dari tidur. Begitu juga buat mereka si perokok.

.Bersantai sebelum tidur.
Inginkan tidur yang nyenyak ? Cuba amalkan mandi air suam, membaca, atau lakukan apa saja aktiviti yang boleh merangsang kamu untuk tidur.

.Tidur sampai matahari bersinar.
Jika perlu, tidurlah sehingga matahari yang bersinar diluar jendela membangunkan kamu dipagi hari. Kaedah ini akan membuatkan kamu berasa lebih segar.

Alamak , Insomnia ?!!

"Sudah seminggu saya sukar tidur, mata mengantuk... tapi susah nak lelapkan mata. Macam mana ni?" Sukar tidur? KAmi ada sedikit tips..

Tentukan Waktu Tidur.
Tidur mengikut waktu yang ditetapkan, tidur sebelum jam 11 malam dan bangun awal pagi. Lakukansetiap hari termasuklah pada hujung minggu. Jika kamu mula mengubah "jadual" yang telah kamu tetapkan ini, kebarangkalian tidur kamu akan tergangu dan mnegakibatkan insomania.

CikWanda,

No comments:

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah