|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


Basic Arab (Copy/Paste)

Assalamualaikum , sinilah belajar sikir-2 .
  • Salam ukhwan fillah - salam persahabatan kerana Allah
  • Ukhuwwah fillah abadan abada - persaudaraan kerana Allah selama lamanya
  • Ukhti - kakak / saudara perempuan
  • Akhi - abang / saudara lelaki
  • Zauj - suami
  • Zaujah - isteri
  • Assif jiiddan - i'm really sorry
  • Syukran / afwan - terima kasih / sama sama
  • Fa'iza 'azamta fatawakkal'alal lah - setelah kamu berazam maka bertawakallah
  • Inni akhafullah - sesungguhnya aku takutkan Allah
  • Mafi galbi ghairullah - tiada apa di dalam hati selain Allah
  • Lau samantha - excuse me
  • Naltaqi ghadan - kita jumpa lagi esok
  • Ilalliqa' - moga bertemu lagi
  • Syafakallah - semoga Allah menyembuhkan awak \buat lelaki/
  • Syafakilla - semoga Allah menyembuhkan awak \buat perempuan/
  • Taffadhol - silakan
  • La aadri - saya tak tahu
  • Ma fi musykilah - tiada masalah
  • Bitaufiq wannajah - semoga mencapai kejayaan
  • Bitaufiq wannajah fil imtihan - semoga berjaya di dalam peperiksaan
  • Jazakallahu khairan kathira - semoga Allah memberi/menambah kebaikan yang banyak kepada kamu \buat lelaki/
  • Jazakillahu khoiran kathira - seperti di atas \buat perempuan/
  • Wanaa aydan - saya pun demikian
  • Anaa sa'iidun jiddan lima'rifatik - senang sekali saya dapat berkenalan dengan mu
  • Wa ayna tadrus? - dan dimana kamu sekolah?
  • Ana (nama anda) - Saya (nama anda)
  • Ismii (nama anda), waanta? - nama saya (nama anda, dan nama kamu?
  • Masmuka? - siapa namamu?
  • Bikhair alhamdullilah - ahamdullilah baik baik saja
  • Kayfa haaluka/haluki - apa khabar?
  • Atta 'aaruf - perkenalan
  • Ana musytaqun ilaik - saya rindukan awak
  • Uridut ta'alum - saya hendak belajar
  • Uriduz zahab - saya hendak pergi
  • Ahtaju ilaihi jidaan - saya sangat memerlukannya
  • Ba'da - selepas
  • Qabla - sebelum
  • Usbu 'ul qaadim - minggu hadapan
  • Hazal usbu - minggu ini
  • Jarrib - cuba
  • Saa'id na - tolonglah kami
  • Isbir - bersabarlah

No comments:

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah