|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click Here


Cara elak ganstrik

Assalamualaikum wbt ,




Ganstrik ada kesakitan yang sinonim buat mejoriti. Bila sakit memang tak boleh nak gambarkan dan sakit ini memang sukar diubati. Jadi tips ini Cuma elak daripada sakit. Okay lets reading …………………….. bukan loading yeee …

  1. Mengatur waktu makan.

-          Ni memang pentinglah kan. Sememang penting , jangan sesekali lewat makan. Sekirangnya taksempat makan ‘On Time’  kerana seseuatu yang mengangu masa makan korang. Sediakanlahlah sandwich ke, kurma ke, biskut ke dan jangan lupa air. Kang tercerik langsung …

  1. Pilih makanan yang sesuai.

-          Haha , sebiasaankan kita beli , atau makanan yang ikut hati bukan ikut sihat. Bila korang ada ganstrik ELAK makanan yang masam masam. Padahal masam masam ni “favfood” kan, elakkanlah kalau korang taknak sakit. Kalau nak teruskanlah, sendiri tanggungkan. Dan korang kena hati-2 dengan makan yang berlemak dan pedas. Sesetengah orang takboleh makan lah kalau takpedas, kalau tanak sakit kurangkan makan makanan pedas ya.

  1. “DILARANG MEROKOK”

-          Sesiapa pun dah diberitahu “Dilarang Merokok”, bahkan kat kotak rokok pun memberi “AMARAN KERAS”. Buanglah tabiat yang takberfaedah ni dan hindari juga berdekatan dengan ASAP ASAP. Nikotin dan radikal bebas yang dikeluarkan oleh rokok akan mempengaruhi sel sel yang ada di dalam lapisan perut.

  1. Jauhi Alkohol

-          Alkohol memang memounyai sifat kimia yang mengikis pelindung perut. Jauhi dari alcohol bererti korang dah menyelamatkan bukan sahaja [erut korang tapi hati dan hempedu. NAmpakk tak ?

  1. Berehat.

- Stress juga salah satu penyebab ganstrik. Jadi pepandailah mencari masa agar korang boleh relaks dan tenang bila masa tertekan. Yoga, meditasi atau sekadar menghirup wangian aroma terapi boleh menjadi pilihan tepat.








No comments:

Post a Comment

TerimaKasih sebab sudi meluah rasa :
Adda hargaii :) walau adda takreply kadang-kadang..
Do Money Click HERE