|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


Cara-cara siapkan perkahwinan Bahagian Perempuan Normal #Part3

Assalamualaikum Wbt , Selamat Sejahtera. 

Ni sambungan semalam . Yang semalam pasal LELAKI. Hari ni pasal perempuan. Okay, cara ambik HIV, krusus PRA-perkahwinan sama dengan prosuder lelaki. Takde beza langsung.

-HIV sama je-

1. Pergi Klinik Kerajaan berdekatan untuk mendapatkan pengesahan borang HIV. Jangan lupa bawa IC , Borang 2C & pen. 

2. Pergi kaunter pendaftaran dia akan minta borang 2C untuk kegunaan. Dia akan bagi borang untuk di isi sendiri. Jadi isi lah ye. Sebab tu jangan lupo bawa pen. Dah siap isi, pergi kaunter dan dorang akan suruh korang pergi bilik HIV test & hantar sendiri borang tu. Bagi kat petugas & dia akan bagi korang borang untuk korang jawab sementara tunggu turn.

3. Dia akan panggil untuk Ujian HIV, taksampai 5minit untuk mengesahkan korang ( + / - ). Dia akan panggil korang untuk masuk bilik rawatan untuk dapatkan pengesahkan doctor yang korang ni ( - ) / ( + ). Kalau ( - ) tak akan ada masaalah. Kalau ( + ) dia akan panggil keluarga dan bakal pengantin . Dia akan buat ujian HIV depan korang juga. Kalau korang kurang darah like me, dia akan picit jari korang & buat macam jari sendiri. Bagi yang takut darah tu, watlek je k. Okay ?

4.Dah settle, dan dapat pengesahan doktor. Dia sign & korang boleh balik. Siap !

imagens we heart it

PEREMPUAN NORMAL
*maknanya ada wali sah untuk nikah. Ayah, pakcik & etc . Kalau ayah dah meninggal, jangan lupa bawak Sijil Kematian.

1.Login dan Isi Borang kat Laman Web Jabatan Agama Islam Selangor ( JAIS NCR Online ) – Borang 2C – PRINT 

2. Isi semua hingga lengkap termasuk wali, tarikh nikah, saksi pertama/kedua & tempat korang nak nikah. Bawak sekali borang HIV.

3. Pergi Masjid berhampiran. Cari Juru Nikah dan suruh dia COP & bawak saksi pertama, kedua & wali untuk Tanda Tangan depan Juru Nikah. Lepas dah COP semua, Korang kena COPY/PHOTOSTAT semua muka surat yang dah diCOP tadi. Termasuk ic semua lah kan.

4. Pergi PAID untuk SAHkan semua. JANGAN LUPA bawak SIJIL KRUSUS ORIGINAL .         
 5. Borang 2A lelaki yang korang bawa tu dah ada sertakan tempat yang korang akan bernikah. Masa tu dia akan bagi nama Juru Nikah yang korang nak. Dah settle , tunggu tarikh HALAL okay. 
 
6. Ready !

Bersambungg .


No comments:

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah