|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click Here


12 perlukan dilakukan sebelum berdiet.


Diet bukan lah perkara semudah yang disangka. Bukan setakat menahan nafsu makan semata-mata namun apa yang lebih penting adalah kekuatan dari segi mental serta fizikal. Andai hati tidak sekuat  maka hasilnya pasti mengecewakan. Oleh sebab itu,
 Sebelum memulakan apa-apa  pun progream diet, pastikan terlebih dahulu kamu melakukan 20 persediaan berikut.
Bukan sahaja membantu melacarkan lagi proses diet kamu malah hasilnya juga lebih maksimun.

-Perkara pertama yang harus anda lakukan adalah bertekad serta berazam pada diri " SAYA MESTI BOLEH " Tanamkan tiga kata itu dalam diri kamu. Dengan ini biar sebanyak mana pun godaan serta cabaran yang mendatang kamu akan cuba sedaya upaya melawannya kerana akan sentiasa ingat janji kamu.

- Jadikan orang-orang yang telah berjaya menurunkan berat badan sebagai motivator atau perangsang untuk kamu lebih kuat dalam mengatasi sebarangan dugaan serta cabaran yang mendatang. Sekiranya, mereka boleh, kamu juga pasti boleh.

- Jangan bercerita pada terlalu ramai orangyang kamu mahu menurunkan berat badan kerana pandangan orang kini berbeza-beza. Ada yang negative dan ada juga yang positive. Bila kamu berhadapan dengan pandangan yang negative ini membuatkan semangat kamu sedikit luntur. Jadi belajar-belajar untuk memilih berkongski cerita dengan orang yang tepat.

- Cari program diet yang kamu rasa mampu melakukan bukannya kamu terpaksa melakukan.

- Ada yang bila berdiet memulakannya dengan meninggalkan sarapan pagi. Perlu diingatkan sarapan merupakan hal yang wajib dilakukan. Jangan sesekali meninggalkan sarapan semata-mata kerana mahu kurus.
Sebaliknya, perbuatan inilah yang merosakkan diet kamu kelak kerana tenaga yang ada tidak mencukupi untuk melakukan tugas harian. Tidak perlu sarapan yang berat, cukup sekadar memakan pisang, yogurt, bijirin, roti dan lain-lain kerana makanan ringan yang mengandungi banyak serat dan protien akan membuatkan kamu rasa kenyang hingga waktu tengahari.

-Mula membiasakan diri untuk membaca kandungan gizi pada pek serta kotak makanan.
Yang perlu diperhatikan disini adalah kalori kerana zat inilah yang sangat berperanan dalam menambah berat badan kamu apabila makan secara berlebihahan.
Sesuaikan dengan keperluan tenaga dan kalori kamu dalam sehari dengan catatan yang tentera dalam pek serta kota tersebut.

-Buang tabiat membeli makanan ringan seperti keropok, air berkarbonat, biskut yang berCREAM dan sebagainya. Apabila makanan-makanan ini ada didalam simpanan rumah kamu ini yang mengoyahkan iman kamu untuk terus berusaha berdiet.

-Jangan melakukan diet hanya untuk jangka pendek. Memang benar berdiet adalah bertujuan untuk menukan berat badan dan ramai yang  menghentikannya apabila mendapat berat yang diinginkan. Namun harus diingatkan , berat badan kamu akan bertambah kembali andai kamu berhenti secara mendadak. Jada , andai kamu telah nekad untuk berdiet usahakan untuk melakukannya dalam jangka masa panjang.

- Makan makanan yang pelik atau tidak biasa kamu makan seperti sup-sup herba dan mengurangkan beberapa jenis makanan sebenarnya bukanlah terlalu membantu untuk mengurangkan berat badan kamu yang penting adalah memilih makanan yang seimbang nilah Gizinya sesuai dengan keperluan tubuh kamu agar kalori yang dimakan akan dimanfaatkan sepenuhnya.

- Mula biasakan makan secara teratur. Ini kerana tubuh akan secara automatik menurunkan metabolisma bila sedang lapar, hal ini suadh pastinya tidak baik untuk proses penurunan berat badan. Oleh itu, pastikan jadual makan kamu palikng sedikit pun kamu makan tiga kali sehari.

-Bagi kamu yang tidak suka pada makanan serat. Mulalah belajar untuk perbanyakkan pegambilan serat dalam menu seharian. Serat bukanlah sahaja sanggat penting agar tubuh tetap sihat malah serat yang kita makan tiap-tiap hari berfungsi untuk membantu menurunkan kolestrol serta melancarkan saluran pencernaan. Secar tidak langsung serat juga boleh mempercepatkan rasa kenyang serta mengurangkan  penganmbilan makanan yang tak berguna.
Sebahagian besar serat mempunyai kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah kerana itulah ia begitu sesuai untuk menurunkan berat badan.

-Pilihlah makanan yang kurang mengandungi lemak kekal dan memperbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayuran.