|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


Elak untuk Kurus & Sihat .

Assalamualaikum wbt ,
Sejak dua menjak ni. Adda sanggat malas nak update. Sampai rate pun jatuh teruk.



1.Minuman Bergas

Kebanyakkan minuman bergas mengandungi kafein yang tinggu. Minuman bergas ini hamper tidak mempunyai sedikit khasiatpun , oleh itu perlu buang daripada diet harian anda .

2. Minuman Kedai kopi

Seperti minuman bergas, sesetengah penggemar kafein mungkin memenuhi keperluan mereka dengan minuman kopi. Kebanyakkan kopi, dibancuh dengan krimer dan gula.

3. Produk kaya tepung

Anda patut mengelakkan roti putih dan produk yang mengandungi tepung yang diperkaya. “Tepung diperkaya” menujukkan tepung tersebut telah diputihkan dan kehilangan khasiay yang berharga. Sebaliknya lang yang lebih bijak, beli roti penuh gandun dan pasta .

4. Roti Dan Kek

Roti dan kek bukanlah pilihan yang terbaik untuk diet harian anda. Kebanyakkan makanan ini mengandungi tepung yang diperkaya, gula, dan lemak tepu yang tinggi. Sekalipun ada tertulis “TANPA LEMAK TEPU” pada label makanan, periksa kandungan nutrisi makanan tersebut.

5. Makanan/ minum pek segera.

Kesibukkan hidup membuatjab ramai yang memilih makanan dan minuman segera, tambahan pula rasanya yang sedap dan mudah. Dengan pengambilannya, anda tidak boleh mengawal kandungan garam, gula dan krimer. Ia boleh memudaratkan tubuh badan dalam jangka masa yang panjang.

6. Makanan dalam tin.

Kebanyakkan maknan dalam tin mengandungi penambah perisa dan garam yang sangat tinggi. Elakkan menjadikan ia sebagai makanan harian anda.

7. Makanan bergoreng.

Setiap makan bergoreng mengandungi kalori tersembunyi. Usahakan mengoreng sendiri makanan anda supaya anda boleh memilih sendiri minyak yang baik dan sesuaikan dengan resipi anda.

8.Makanan segera.

Kebanyakkan makanan segera ini digoreng didalam minyak dan tidak mempunyai vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh badan. Hadkan pengambilan makanan segera kepada satu atau dua kali setiap BULAN.

9. Snel Buah


Walaupun sesetengah jenama snek buah mungkin menambah vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh, snek seperti ini juga mengandungi gula dan perisa tambahan. Pilihlah makanan semula jai\di dan segar daripada makanan yang diproses seperti ini. 

Nak kekal sihat, buatlahhh k . 

Adda, 

2 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah minuman manis memang berjaya cut down sejak berdiet DA ni.. tapi kuppi tu aaargh.. will try to reduce hehe..

Inlove-wanda.blogspot.com said...

Kak @CT Humairah : okay laa tu. Adda ni bertambah besaq .

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah