|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


Ketahui punca & Elak Insomnia ,

Assalamualaikum wbt ,
Masaalah Insomnia ? Punca utama adalah makanan.  Ni boleh mendapatkan tidur yang nyenyak.

KAFEIN .

Ia boleh membuatkan seseorang itu sukar untuk tidur menyebabkan ramai yang mengelak dari meminum kopi. Kafein bukan hanya terdapat dalam kafein tapi ianaya terkadung dalam the, soda dan ubat- Jika tidak boleh mengelakkannya, ambil lapan jam sebelum tidur.

ALKOHOL

Bagi mereka yang beragama islam, alcohol sememangnya haram dan tidak boleh diminum tetapi bagi yang bukan beragama islam, ada segelintirnya berpendapat alcohol membantu untuk mempercepatkan rasa mengantuk. Sungguhoun ada kebenarannya tetapi anda tidak mampu memperoleh kualiti tidur seperti yang diharapkan. Sebagai contoh, sekalipun anda tidur, anda mudah terjaga ditengah malam malah merasa kurang selesa apabila banu\gun sebelah pagi. Kan

AIR

Umum mengetahui bahawa air sangat diperlukan didalam tubuh badan manusia. Disamping membantu menjaga kesihatan, ia juga berupaya menurunkan berat badan. Walau bagaimanapun, air bukanlah rakan baik untuk diambil sebelum tidur. Sekiranya, diambil secara berlebihan pastinya anda sering terbangun ditengah malam untuk membuang air kecil. Secara tidak langsung, ia sangat mengangu kualiti tidur anda. Justeru, hindari minum air dalam kualiti banyak sebelum tidur.


TOMATO

Mungkin ramai yang masih belum tahu bahawa ttomato mengandungi banyak asam yang mampu membuatkan perut merasa kurang selesa terutamanya pada sebelah malam. Cuba elakkan dari mengambil apa jua makanan yang melibatkan tomato untuk mencegahnya atau ambil tiga jam sebelum tidur.

1 comment:

Umie Amirain said...

my favourite...tomato...thanks for sharing yer...^_^

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah