|CheckList WalimatuUrus|

Asssalamualaikum, Hello, Bonjour, Annyeonghaseo, & Konnichiwa! . And follow Me if you like My blog. Leave your footprint on My chatbox ^^ & Hate My blog? Please, click H E R E


Miss V ( Opss )



Assalamualaikum wbt , 


Keputihan ??

Apa yang menyebabkan keputihan ? Dan normal ke keputihan tu ? Berkait rapat ke dengan pemakanan harian ? Dan ada juga berkata stress menyebabkan keputihan . Jadi bagaimana menghilangkan massalah ini ?

Itulah antara soalan-soalan yang diajukan tentang keputihan ?

- Terdapat dua jenias iaitu Normal dan Tidak Normal !

- Keputihan normal terjadi ketka seorang gadis berada didalam keadaan subur atau waktu kehamilan.

- Keputihan tidak normal pula, kehadirannya akan disertai dengan keluhan penderita. Si penderita akan rasa gatal atau pedih dibahagian Miss V. Malah ia turut disertai dengan bau yang kurang menyenangkan dan warnanya juga agak kekuningan dan kehijauan.

- Keputihan tidak normal berlaku disebabkan alahan, jangkitan benda asing dalam Miss V dan lain-lain lagi.

- Cara untuk menanganinya juga adalah bergantung pada penyebab berlakunya keputihann itu sendiri.

- Jika kerana alahan, kamu perlu mengenal puncanya. Sama ada ia disebabkan oleh tuala pembalut wanita, pantyliner, sabun atau bahan pakaian dalam.

- Stress juga boleh menyebabkan boleh berlakunya masaalah keputihan ini. Terutamanya jika tubuh kamu berada dalam keadaan tidak "fit". Dalam keadaan ini kamu jadi lebih mudah penyakit.

Apa itu Clamydia ?
Penyakit ini disebabkan oleh bakteria penyerang servik dan vagina. Menyebabkan rasa panas seperti terbakar. Jika parah, boleh menyebabkan masaalah kesuburan dikemudian hari. Menurut penelitian, penyakit ini banyak menyerang remaja.
Gejara: boleh dikesan setelah pesakit dijangkiti selama satu hingga tingga minggu. Terasa sakit waktu membuang air kecil dan vagina mengeluarkan cecair yang tidak normal. Adakalanya pesakit akan mengalami sakit perut, 'loe back pain' , pening dan demam.

Jom bersihkan Miss V yang merenyam gatal ni.

Memang sangat penting untuk melakukan " vagita toilet " atau membersihkan daerah Miss V kamu 2 hingga 3 hari setelah selesai datang ulan. Ia penting agar sisa sisa kotoran tidak melekat pada Miss V. Ini kerana, Miss V yang tidak bersih akan mengundang kuman dan bakteria. Bukan itu sahaja "vagina toilet" juga boleh membantu kamu mencegah kanser serviks. Cara mudah sangat ......


1. Sediakan air bersih  (sebaik-baik air kosong yang boelh diminum) , tuala dan kemudian cuci tangan kamu. Jangan lupa untuk memotong kuku.
2. Angkat satu kaki, misalnya tertumpu diatas kedudukan 'kloset' sementara kaki lainnya tetap berpijak lantai. Cuci bahagian luar Miss V serta kedua lipatan bibir luar dan dalam Miss V dengan air mengalir.
3.Letakkan jari tengah di tengah liang vagina lalu bersihkan seluruh dinding vagina dengan gerakan melingkar daln usap lembut sambil mengarahkan jari tengah ke luar vagina.
4. Perlahan, keluarkanlah jari tengah dengan lembut dari vagina. Bersihkan biir 'labia' luar vagina dengan air bersih . Setelah itu keringkan dengan tuala bersih dengan cara menempelkan dan menekan lembut. Takperlu diusap.
 yang penant.
CikShuhada

No comments:

Blog Archive

Copyright © 2011 AddaAbdullah - All Rights Reserved - Template by Adda Abdullah